Skoči do osrednje vsebine

Revizija

Izvajanje gospodarske javne službe distribucije plina in toplote v letih 2008 in 2009

Zadnja sprememba:
28. 2. 2013

Podatki o reviziji

Revidiranec/ci:

Cilj revizije:

Izrek mnenja o pravilnosti ureditve izvajanja dejavnosti distribucije zemeljskega plina in dejavnosti distribucije toplote v Mestni občini Kranj, o smotrnosti ureditve izvajanja dejavnosti distribucije zemeljskega plina in dejavnosti distribucije toplote v Mestni občini Kranj ter o smotrnosti izvajanja dejavnosti distribucije zemeljskega plina v družbi Domplan d. d., Kranj.

Revidirano obdobje:
2008 in 2009

Sklep o reviziji:
Številka sklepa: 1206-10/2009/11, sprememba št. 1206-10/2009/27 z dne 21. 1. 2011
Datum: 24. 8. 2010

Opombe:

Ureditev in izvajanje dejavnosti sistemskega operaterja distribucijskega omrežja zemeljskega plina in toplote na območju Mestne občine Kranj

Računsko sodišče je izvedlo revizijo pravilnosti in smotrnosti ureditve in izvajanja dejavnosti distribucije zemeljskega plina in toplote na območju Mestne občine Kranj(v nadaljevanju: MO Kranj) v obdobju od 1. 1. 2008 do 30. 6. 2010 pri MO Kranj in družbi Domplan, d. d., Kranj (v nadaljevanju: družba Domplan) v obdobju od 21. 9. 2009 do 30. 6. 2010.

Cilji revizije so bili podati mnenji o pravilnosti in učinkovitosti ureditve izvajanja gospodarske javne službe sistemskega operaterja distribucijskega omrežja (v nadaljevanju: GJS SODO) zemeljskega plina in GJS SODO toplote na območju MO Kranj ter mnenje o učinkovitosti izvajanja dejavnosti GJS SODO zemeljskega plina na območju MO Kranj.

Za poslovanje MO Kranj pri ureditvi dejavnosti distribucije zemeljskega plina in toplote na območju MO Kranj v obdobju od 1. 1. 2008 do 30. 6. 2010 je računsko sodišče izreklo negativno mnenje, ker je bilo njeno poslovanje v pomembnem neskladju s predpisi in usmeritvami. MO Kranj do 21. 9. 2009 (in niti do izdaje tega poročila) ni uredila dejavnosti sistemskega operaterja zemeljskega plina kot izbirne lokalne gospodarske javne službe, MO Kranj je podelila koncesijo za izvajanje GJS SODO zemeljskega plina v nasprotju s predpisi brez izvedbe javnega razpisa ter od družbe Domplan za obdobje od 1. 1. 2008 do 20. 9. 2009 prejela nadomestilo za opremljanje stavbnih zemljišč v znesku 312.986 evrov, ne da bi imela za to podlago v koncesijskem aktu. Zavezancem za plačilo komunalnega prispevka je za obdobje od 21. 9. 2009 do 30. 6. 2010 neupravičeno zaračunala za 76.491 evrov komunalnega prispevka tudi za gradnjo distribucijskega omrežja zemeljskega plina.

Računsko sodišče je v zvezi z učinkovitostjo poslovanja MO Kranj pri ureditvi dejavnosti distribucije zemeljskega plina in toplote na območju MO Kranj v obdobju od 1. 1. 2008 do 30. 6. 2010 ugotovilo, da bi bila MO Kranj ob pravočasni uveljavitvi koncesijske dajatve upravičena do 85.884 evrov, kar je 73 odstotkov manj od prejetega nadomestila za opremljanje stavbnih zemljišč, za katerega ni imela pravne podlage, in sicer v znesku 312.986 evrov. Ker je MO Kranj neustrezno uredila dejavnost distribucije zemeljskega plina in toplote na svojem območju, so nastali neupravičeni in previsoki stroški izvajanja dejavnosti sistemskega operaterja zemeljskega plina, kar je vplivalo na previsoko ceno te dejavnosti za uporabnike storitev. Porabniki zemeljskega plina, ki porabijo dva tisoč standardnih kubičnih metrov plina na leto, so v letu 2008 preveč plačali 16,14 evra, v letu 2009 pa preveč 12,77 evra.  

Z uveljavitvijo koncesijske pogodbe v letu 2009 je MO Kranj zavezancem pričela zaračunavati komunalni prispevek za gradnjo distribucijskega omrežja zemeljskega plina, čeprav do zaračunavanja te dajatve ni bila upravičena in jih je tako za obdobje od 21. 9. 2009 do 30. 6. 2010 neupravičeno obremenila za 76.491 evrov. 

MO Kranj v koncesijskem aktu, ki ga je sprejela leta 2009, ni nedvoumno in jasno opredelila, ali gre ob prenehanju koncesijskega obdobja za odplačen ali brezplačen prenos distribucijskega omrežja zemeljskega plina nanjo, in ni jasno določila načina izračuna vrednosti distribucijskega omrežja zemeljskega plina, ki bi jo morala v primeru odplačnega prenosa plačati. 
MO Kranj ni dala oziroma dajala soglasja k tarifnemu sistemu in k višini tarifnih postavk za toploto na distribucijskem omrežju. Določanje pogojev izvajanja distribucije toplote in načina obračunavanja dobavljene toplote odjemalcem na distribucijskem omrežju je prepustila izvajalcu dejavnosti. Zaradi neučinkovite ureditve dejavnosti sistemskega operaterja toplote oziroma opustitve nadzora nad izvajanjem dejavnosti sistemskega operaterja toplote obstaja tveganje, da so odjemalci toplote plačevali za distribucijo toplote previsoko ceno, saj je bila ta višja od povprečja za sedem analiziranih mest in med višjimi v državi.

Računsko sodišče je v zvezi z učinkovitostjo poslovanja družbe Domplan pri izvajanju dejavnosti distribucije zemeljskega plina na območju MO Kranj v obdobju od 21. 9. 2009 do 30. 6. 2010 ugotovilo, da je družba Domplan v tem obdobju zaračunavala odjemalcem ceno za distribucijo zemeljskega plina oziroma omrežnino, ki ji jo je Javna agencija Republike Slovenije za energijo določila v maju 2007 na podlagi podatkov o poslovanju v letu 2006. Kljub temu da je Javna agencija Republike Slovenije za energijo nekatere nepravilno posredovane podatke družbe Domplan o izvajanju te dejavnosti v letu 2006 v izračunu cene bistveno zmanjšala, je bila zaradi napačnih podatkov osnovna cena za distribucijo določena previsoko, in sicer za 5,2 odstotka. Tako je do sprejetja nove osnovne cene za distribucijo v decembru 2010 neupravičeno ustvarila v revidiranem obdobju od 21. 9. 2009 do 30. 6. 2010 za 69.697 evrov preveč prihodka iz osnovne cene za distribucijo. Prav tako je družba Domplan zaradi neustreznega obračunavanja amortizacije in določitve podlag za izračun donosa na sredstva oblikovala napačno osnovno ceno za distribucijo za leto 2010, ki je presegala upravičeno ceno za 6,9 odstotka. Da je bila cena neupravičeno visoka, potrjuje tudi primerjava cen omrežnine s tremi izvajalci GJS SODO zemeljskega plina v Sloveniji, ki kaže, da cena omrežnine na območju MO Kranj za tipični odjemni skupini presega povprečje primerjanih izvajalcev sistemskega operaterja distribucijskega omrežja zemeljskega plina za več kot 30 odstotkov. 

Družba Domplan ni zagotovila ustreznega ločenega računovodskega spremljanja dejavnosti sistemskega operaterja zemeljskega plina za leto 2009, saj je izdelala računovodske izkaze po dejavnostih za leto 2009 z uporabo sodila oziroma računovodskih pravil, za katere ni imela soglasja Javne agencije Republike Slovenije za energijo. Nadzornemu svetu in lastnikom družbe ter regulatorju in ostalim deležnikom je predstavila, da je dejavnost sistemskega operaterja zemeljskega plina v letu 2009 ustvarila izgubo v znesku 383.988 evrov, čeprav je dejansko ustvarila dobiček v znesku 179.176 evrov. 

Računsko sodišče je za odpravo ugotovljenih nepravilnosti od MO Kranj zahtevalo izvedbo popravljalnih ukrepov, in sicer glede spremembe odloka za GJS SODO zemeljskega plina, priprave odloka za GJS SODO oskrbe s toploto, prenehanja obračunavanja komunalnega prispevka v delu, ki se nanaša na GJS SODO zemeljskega plina, ter glede uvedbe aktivnosti za vračilo neupravičeno zaračunanega komunalnega prispevka. 

Računsko sodišče je za odpravo ugotovljenih nepravilnosti od družbe Domplan zahtevalo izvedbo popravljalnih ukrepov, in sicer glede določitve ustreznih amortizacijskih stopenj za infrastrukturne objekte na podlagi določitve preostale dobe koristnosti teh sredstev, uvedbe evidence terjatev in popravkov vrednosti 

terjatev po dejavnostih ter določitve sodil za posamezne gospodarske kategorije izkaza poslovnega izida in bilance stanja pri izdelovanju računovodskih izkazov po dejavnostih. 

Računsko sodišče je MO Kranj podalo tudi priporočilo, da naj v koncesijski pogodbi jasno določi, ali je prenos distribucijskega omrežja zemeljskega plina z dnem prenehanja koncesijskega razmerja brezplačen ali odplačen oziroma določi način izračuna vrednosti distribucijskega omrežja zemeljskega plina, ki jo bo morala MO Kranj v primeru odplačnega prenosa plačati.

Deli vsebino